Vairavimas pervargus ar išgėrus – vienodai ženkliai didina avarijos tikimybę
Kartais stebimės per žinias išgirdę apie avariją “lygiame” kelyje. Jokių kliūčių, kelio danga, eismo sąlygos tinkamos, o nelaimės neišvengta. Net trečdalis tokių įvykių nutinka dėl vairuotojo pervargimo, kuris gali pakirsti net ir profesionalą, turintį ilgametę vairavimo patirtį.
Nuovargis vairuojant ekspertų prilyginamas vairavimui apsvaigus nuo alkoholio. Abiem atvejais ženkliai sumažėja reakcijos laikas, matymo laukas, gebėjimas koncentruotis. Todėl prieš sėdant už vairo, būtina įvertinti savo būklę ir kelionės metu daryti tokias pertraukas, kad muovargis nesijaustų. Ypač tai pasakytina ape ilgas keliones, kuomet iš paskutiniųjų stengiamasi įveikti tūkstančius kilometrų per parą, nepaisant poilsio režimo. Žmonių noras kuo greičiau automobiliu pasiekti Ispaniją ar Švedijos poliarinį ratą per 30 valandų suprantamas, tačiau šiuo atveju itin rizikuojama savo paties bei keleivių saugumu. Kelio monotonija, nekintantis ritmas labai išsekita, ima varginti mieguistumas, tuo pačiu mažėja gebėjimas situaciją vertinti adekvačiai.
Būna, jog vairuotojas net neįtaria, jog akimirkai ar kelioms užmigo prie vairo. Toks reiškinys vadinamas mikromiegu. Kuomet iš didelio nuovargio trumpam aptemsta sąmonė ir neberaguojama į aplinką – kelio ženklą, šviesoforą, sankryžą, kitą automobilį ar kliūtį kelyje. Žmogus tokioje būsenoje tiesiog nereaguoja į aplinkos dirgiklius, pasikeitimus. Jeigu vairuotojas negali prisiminti pastarųjų keliolikos sekundžių kelio ruožo – tikėtina, jis užmigo mikromiegu.
Kava ir energetiniai gėrimai jokiu būdu neatstoja kokybiško poilsio. Kofeino turintys produktai ne suteikia energijos ir žvalumo (nors mums atrodo būtent taip), bet skatina organizmą sparčiau naudoti energijos resursus. Tačiau atkreiptinas dėmesys, jog po tokio intensyvaus krūvio, organizmui, kad jis atstatytų balansą, reikia poilsio keletą kartų daugiau negu apsieinant be stimuliatorių.
Siekiant sumažinti galimybes pervargti vairuojant, rekomenduojama daryti reguliarias bei pakankamas (priklausomai nuo vairuotojo savijautos bei įveikiamo atstumo) poilsio pertraukas, vėdinti saloną bei sumažinti temperatūrą jame, vairuotojo sėdynę sureguliuoti į kuo vertikalesnę padėtį. Gero kelio.
ERGO informacija