Saulės akinimas: kaip saugiai vairuoti?
Vasaros saulė ne tik džiugina jos pasiilgusius, bet ir sukelia sunkumų vairuojantiems automobilius. Specialistai teigia, kad vairuoti saulei akinant yra žymiai pavojingiau nei tuomet, kai akina kitų automobilių šviesos arba šlapia kelio danga.
Vairavimo mokyklos vadovas Artūras Pakėnas paaiškina, kad vasaros saulės spinduliai pablogina matomumą kelyje, todėl eismo nelaimių rizika padidėja. Kai saulė šviečia į akis, darosi sunku pastebėti priešais važiuojantį ar kelio pakraštyje stovintį automobilį. Tai neretai būna priežastimi, kodėl saulei akinant vairuotojai atsitrenkia į kitą transporto priemonę. Tiek pėstieji, tiek dviratininkai ar paspirtukų mėgėjai, rizikuoja būti nepastebėti itin saulėtomis dienomis. Kai saulė apakina, vairuotojai gali tiesiog nepamatyti priekyje esančių transporto priemonių ar kitų eismo dalyvių.
Nuo akinančios saulės nukenčia visi eismo dalyviai
„Gjensidige“ Žalų departamento vadovė Baltijos šalims Viktorija Katilienė pastebi, kad eismo nelaimės, kurias sukelia saulės apakinti vairuotojai, dažnai baigiasi itin skaudžiai.
Pasak jos, eismo įvykiai pasitaiko nereguliuojamose sankryžose, išvažiuojant iš kelių, o ypač tada, kai saulė akina vairuotoją iš kairės ir jis gali nepastebėti iš ten atvažiuojančių transporto priemonių. Automobiliai lengviau pastebimi tiek tamsiu paros metu, tiek ir akinant saulei, kai yra vairuojami su įjungtomis privalomomis šviesomis. V. Katilienė priduria, kad statistiškai nesaugiausi yra pėstieji ir dviratininkai, kurie neturi galimybės pasinaudoti tokiomis priemonėmis.
Draudimo bendrovės „Gjensidige“ atstovė atkreipia dėmesį, kad įprastai pėstieji nukenčia, kai eina per pėsčiųjų perėją neapsidairę arba neįsitikinę, kad vairuotojas juos pastebėjo ir mažina transporto priemonės greitį.
Apsauginiai skydeliai – išeitis ne visiems
A. Pakėnas teigia, kad vairuotojams ne visada padeda automobiliuose esantys apsauginiai skydeliai. Tai priklauso nuo vairuotojo ūgio – žemaūgiams vairuotojams tokie skydeliai yra beverčiai, kadangi atlenkus apsauginį skydelį, jis nesiekia vairuotojo akių lygio, todėl nepadeda išvengti saulės akinimo.
Norint išvengti blogo matomumo kelyje saulei akinant, rekomenduojama užsidėti akinius nuo saulės. Vairavimo mokyklos vadovas pastebi, kad naujesniuose automobiliuose yra netgi specialūs dėklai akiniams laikyti. Pravartu akinius nuo saulės transporto priemonėje turėti nuolat, nes dėl saulės matomumas gali suprastėti visais metų lakais. Anot A. Pakėno, akiniai turi būti su poliarizuotais stiklais ir apsauga nuo ultravioletinių spindulių.
Geras matomumas priklauso ir nuo langų plovimo skysčio
V. Katilienė pabrėžia, kad vasara yra tas metas, kai reikėtų pasitikrinti, ar pakanka langų valymo skysčio, ar nenusidėvėjo valytuvai. Po žiemos neretai tiek priekinių, tiek galinių valytuvų gumelės būna nusidėvėjusios. Valytuvų šluoteles reikėtų keisti pastebėjus spalvos pakitimą, o specialistai pataria jas pakeisti bent kartą per metus.
Draudikė primena, kad šviečiant saulei nešvarumai ant stiklo dar labiau apsunkina matomumą. Šiltuoju metų laiku geriausia naudoti tam skirtus langų valymo skysčius, nes jie geriausiai nuvalo nešvarumus. Žieminį langų plovimo skystį patartina naudoti tik atšalus orams.
V. Katilienė primygtinai pataria kaskart prieš sėdant už vairo patikrinti, ar švarūs automobilio langai, žibintai, veidrodėliai bei valstybiniai numeriai. Transporto priemonės langai ir veidrodėliai užtikrina gerą matomumą, todėl svarbu nuolat palaikyti jų švarą. Draudimo specialistė atkreipia dėmesį, kad Eismo kelių taisyklės apibrėžia, jog valstybiniai numeriai visada turi būti aiškiai matomi.
Pradėjus raibuliuoti akyse ar ženkliai suprastėjus matomumo kokybei, V. Katilienė ragina sumažinti greitį arba stabtelėti kelkraštyje bei palaukti, kol regėjimas atsistatys arba pagerės matomumas.
Parengta pagal ADB „Gjensidige“ informaciją