Nauji apribojimai eismo dalyviams
BTA draudimo bendrovės inicijuotas tyrimas trijuose šalies didžiuosiuose miestuose Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje atskleidė ne tik vairuotojų įpročius prie sankryžos, bet ir pėsčiųjų elgseną. Kaip rodo atlikto tyrimo rezultatai, 20 procentų pėsčiųjų eidami per perėją naršo mobiliajame, klausosi muzikos arba laiko telefoną rankoje. O dar 27 procentai pėsčiųjų net nežvilgteli į važiuojamąją kelio dalį, žengia į gatvę nesulaukę žalio šviesoforo signalo arba kerta gatvę ne per perėją. Vadinasi, vidutiniškai kas antras Lietuvos gyventojas kirsdamas kelią nėra susikaupęs ir susikoncentravęs į aplinką bei gatvę pereina išsiblaškęs.
Kaip rodo Lietuvos automobilių kelių direkcijos statistika, praėjusių metų lapkritį įvyko 126 eismo įvykiai su pėsčiaisiais, kurių metu žuvo 17 pėsčiųjų žuvo, o 112 - buvo sužeisti. Tokie duomenys tik parodo, koks svarbus yra įsigaliojantis draudimas nuo lapkričio pradžios. Atsiranda naujas apribojimas pėstiesiems, kuomet perėjose nebebus galima naudotis mobiliaisiais telefonais bei kitomis dėmesį atitraukiančiomis priemonėmis. Vis dėlto, šis draudimas ne vienodai palies skirtingas amžiaus grupes.
Tą pastebi ir BTA draudimo bendrovės Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis: „Natūralu, kad prie išmaniųjų telefonų labiausiai prisirišę vaikai ir paaugliai – beveik trečdalis jų ir perėjose nepaleidžia šių prietaisų iš rankų. Tuo tarpu vyresni dažniau eina per kelią už perėjos ribų, jiems dažniau nepakanka kantrybės sulaukti žalio šviesoforo signalo, ir į perėją įžengiama anksčiau. Tokios situacijos pavojingos automobilių vairuotojams, nes prieš juos bet kurią akimirką gali iššokti nedrausmingas pėsčiasis“.
Draudimo specialistas atkreipia dėmesį, jog klausa ir rega yra pagrindinės juslės padedančios įvertinti eismą prieš ruošiantis kirsti gatvę. Šių juslių dėka asmuo gali įvertinti atstumą iki artėjančios transporto priemonės, išgirsti specialiųjų tarnybų perspėjamuosius signalus ar staigiai nuspaustus stabdžius ar susidūrimo garsą. Deja, specialistas sako, jog didžioji dalis gyventojų elgiasi neatsakingai ir pėsčiųjų perėjose ignoruoja aplinką.
„Žinoma, pėstieji perėjose turi pirmenybę, tačiau turi ir pareigą – į važiuojamąją dalį galima žengti tik įsitikinus , kad pereiti bus saugu. Deja, ne visi šios pareigos laikosi“, – pastebi A. Žiukelis. Dažniausiai pėstieji žengia į gatvę skubėdami, kadangi žino savo kasdieninį maršrutą ir numano kokia tvarka veiks šviesoforo signalai, kaip judės automobiliai. Vis dėlto, BTA draudimo bendrovės ekspertas mano, jog užtektų menkiausio reguliavimo pakeitimo ar nedrausmingo kitų eismo dalyvių elgesio ir viskas užsibaigtų nelaimingu atsitikimu.
Kartu, specialistas pastebi, jog naujo draudimo atsiradimas gali ir neatnešti norimų rezultatų siekiant apsaugoti eismo dalyvius: „Gerai žinoma, kad eiti per važiuojamąją kelio dalį reguliuojamose sankryžose galima tik perėjose, degant žaliam pėsčiųjų šviesoforo signalui. Tačiau mūsų inicijuoto tyrimo metu net 13 proc. pėsčiųjų intensyvaus eismo sankryžose per kelią žygiavo už perėjos ribų, o dar 8 proc. įžengė į perėją nesulaukę žalios šviesos signalo. Tad įvertinti, kiek žmonių laikysis draudimo naudotis mobiliaisiais, sudėtinga, nes didelė dalis jų akivaizdžiai pamiršę saugaus dalyvavimo eisme pagrindus“.
Taip pat, kartu su nauju draudimu pėstiesiems, atsiras ir nauji reikalavimai vairuotojams - nuo šiol bus privaloma praleisti ne tik į perėją jau įžengusį, bet ir laukiantį tokios galimybės pėsčiąjį. Šie apribojimai turėtų padėti sumažinti eismo įvykių susijusių su pėsčiaisiais ir priminti eismo dalyviams, jog užsiimant pašaline veikla yra didinama įvykio tikimybė. Tačiau draudimo bendrovių teigimu, numatyti ar tai palengvins eismo dalyvių kelionę ir turės įtakos siekiant sumažinti įvykių skaičių dar sunku pasakyti.
„Viena vertus, naujosios sąvokos teisiniu požiūriu yra nevienareikšmės, tad jos nepalengvins gyvenimo nei policijai, nei draudikams aiškinantis eismo įvykio aplinkybes. Kita vertus, tiek pėsčiųjų, tiek vairuotojų atžvilgiu įvedami reikalavimai yra paremti sveika logika. Kiekvienas gyventojas – tiek pėsčiasis, tiek transporto priemonės vairuotojas – dalyvaudamas eisme neturėtų užsiimti pašalinėmis dėmesį atitraukiančiomis veiklomis, nepaisant to, draudžiamos jos ar ne“, – sako BTA ekspertas. Todėl kartu norime priminti, jog visi eismo dalyviai yra atsakingi už saugų eismą. Jeigu esate pėsčiasis ir kertate gatvę - akimirkai sustokite ir apsidarykite, kelioms minutėms pamirškite savo mobilųjį ir saugiai pereikite per perėją. Jei esate vairuotojas - įvertinkite atstumą iki perėjos ir pristabdykite jei esate netoliese, kad netikėtai iššokęs į perėją pėsčiasis nenustebintų.
BTA informacija