Straipsnio nuotrauka 2017-12-12

Lietuviškas oras ir kelių sąlygos

Lietuviška žiema neretai atneša labai permainingus orus - vieną akimirką lyja lietus, o kita jau krenta purios snaigės. Todėl dažnai šaltuoju metų laiku keliai ir gatvės virsta tikromis čiuožyklomis. O esant mišriems krituliams ir staigiai krentant oro temperatūrai susidaro ir sudėtingos sąlygos vairavimui, net ir labai patyrusiems vairuotojams. Remiantis Draudimo bendrovės BTA duomenimis, avaringumas daugiausiai išauga tuomet, kai oro temperatūra staiga pereina iš teigiamos į neigiamą. Tokiomis sąlygomis avaringumas išauga net 50 procentų. O remiantis Ergo draudimo bendrovės duomenimis, esant permainingoms oro sąlygoms, per dieną vidutiniškai registruojama apie 50 eismo įvykiu.

Taigi, draudimo bendrovės išskiria pavojingiausias Lietuvos vairuotojams oro sąlygas, kurioms esant užfiksuojama daugiausiai eismo įvykių:

1. Krituliai ir staigus temperatūros kritimas - „Kai lyja ar krenta šlapdriba ir ima staiga šalti, tuomet vairavimas tikrai labai pasunkėja. Pirmiausia – labai suprastėja matomumas. Krentantis šlapias sniegas yra sunkus, todėl net ir automobiliams su geromis padangomis, sudėtinga jį išstumti iš po ratų, formuojasi vadinamoji pliurzė ir ypač miestuose manevruoti tampa itin sudėtinga. Tokiais atvejais yra svarbiausia pasirinkti saugų greitį, niekur neskubėti ir kantriai laikyti saugų atstumą nuo priekyje važiuojančių transporto priemonių“, - aiškina draudimo bendrovės BTA Klientų aptarnavimo departamento direktorius K. Taškūnas.

2. Minusinė temperatūra ir gausus sniegas – kaip įvardija BTA draudimo bendrovės atstovas, didžiausia grėsmė kyla dėl to, jog sniegui dengiant kelią, sunku matyti kelią ir įvertinti kelio sąlygas – ar ant kelio tik sniegas, ar po juo yra ir ledo sluoksnis.

3. Rūkas ir staigus temperatūros kritimas - pagrindinis iššūkis kylantis esant tokiai oro sąlygų kombinacijai - prastas matomumas ir susiformavusi itin slidi kelio danga. K. Taškūnas atkreipia dėmesį, jog: „Lietuvoje rūkas dažniausiai susidaro spalio–gruodžio mėnesiais, tuo pačiu metų laiku dažniausiai paspaudžia ir pirmasis šaltukas. Rūkas ne tik itin apriboja matomumą, bet ir gali būti signalas, jog viadukai ar tiltai jau gali būti pasidengę šerkšnu ir plikledžiu. Vairuotojams reikėtų būti ypač atidiems ankstyvais rytais prie upių, dar nespėjusių užšalti ežerų, reikėtų labai gerai įvertinti sąlygas ir rinktis saugų, kartais net minimalų greitį“.

Kadangi oro sąlygos yra nenuspėjamos ir gali apsunkinti vairavimą, net ir įgudusiems vairuotojams, norime dar kartą priminti:

Svarbiausia laikytis saugaus greičio

„Net ir kelią padengus plikledžiui dalis vairuotojų nesiima būtinų atsargumo priemonių, važiuoja nesusikaupę ir taip sukelia eismo įvykius. Pirmoji taisyklė esant slidžiai kelio dangai, be abejo, yra rinktis saugų važiavimo greitį, kuris tokiu atveju turėtų būti netgi gerokai mažesnis nei leistinas. Ilgiau trunkanti, bet saugi kelionė, visuomet yra geriau nei greita, tačiau rizikinga“, - pataria A. Pilčicas.

Laikytis tinkamo atstumo

Pasak Ergo draudimo bendrovės eksperto A. Pilčicas, - „Kuomet kelias slidus, automobilio stabdymo atstumas gerokai išauga, todėl natūralu, kad transporto priemonėms važiuojant arti viena kitos nespėjama laiku sustabdyti. Tokiais atvejais neretai įvyksta ir masinės avarijos, kuomet tarsi grandininės reakcijos metu toje pačioje eismo juostoje vienas paskui kitą važiuojantys automobiliai dėl pirminio smūgio inercijos susiduria. Būtent dėl to esant itin slidžiam keliui rekomenduojama nuo kitų transporto priemonių laikytis net keturių automobilių atstumo“.

Prie vairo – tik su šimtaprocentine koncentracija (budrumu)

„Važiuojant slidžia kelio danga, reikia ne tik atidžiai sekti įvykius kelyje, tačiau tam tikra prasme ir numatyti juos į priekį, užbėgti netikėtumams už akių. Be abejo, tai ne visuomet įmanoma, tačiau tinkamai įvertinus situaciją galima priimti teisingesnius sprendimus ir dažnai išvengti pavojingų situacijų. Tarkime, pamatę stotelėje sustojusį autobusą pro šalį važiuojančių automobilių vairuotojai gali numatyti, kad iš autobuso išlipęs kuris keleivis sumanys gatvę kirsti neleistinoje vietoje, todėl vairuotojai iš anksto turėtų pristabdyti ir važiuoti labai atsargiai“, – pažymi A. Pilčicas.

Vairuoti techniškai tvarkingą transporto priemonę

Dažniausiai viena pagrindinių problemų, kodėl atsitinka eismo įvykiai besikeičiant oro sąlygoms, tai netvarkingos transporto priemonės vairavimas. Jei automobilis techniškai netvarkingas ir neparuoštas artėjantiems oro sąlygų pasikeitimams, keliame pavojų ne tik sau, bet ir kitiems eismo dalyviams, o kaip pastebi ir draudimo bendrovės - įvykus eismo nelaimei, vairuotojai rizikuoja nukentėjusios pusės nuostolius padengti savomis lėšomis.

Sekti orų prognozes

Vis dėlto, ne tik kelininkai privalo domėti oro sąlygomis, bet ir visi vairuotojai. Jog ryte vykstant į darbą, vežant vaikus į mokyklą ar ruošiantis į kitas keliones, slidus kelias neužkluptų Jūsų nepasiruošusių.

Kaip pastebi BTA draudimo bendrovės atstovas K. Taškūnas, - „Nėra kito būdo žiema vairuoti saugiai, kaip tik judėti lėčiau, tolygiai, vengti staigių manevrų ir išlaikyti pagarbų atstumą nuo kitų transporto priemonių. Tik tokiu atveju išvengsite ekstremalių situacijų ir nereikės rūpintis, kaip elgtis, kai automobilis ima slysti ar posūkyje tampa nevaldomas“. Todėl patariame vairuoti kelyje saugiai ir nepamiršti, jog Jūs esate ne vienintelis eismo dalyvis, kelyje taip pat yra ir kiti (pėstieji, kiti vairuotojai), kurie gali nukentėti dėl neatsargumo ar budrumo nebuvimo.

BTA ir Ergo Insurance informacija