Elektromobilis – nauda ar pranašumas?
Keliuose vis dažniau galime išvysti tyliai, beveik be jokio garso važiuojančius automobilius, ne vienas praeivis ar įgudusi akis gali atskirti, jog tai yra elektromobilis. „Elektromobiliai dėl savo ekologiškumo ir ekonomiškumo yra skatinami – įvairios Europos valstybės yra užsibrėžusios ambicingus tikslus padidinti šių automobilių skaičių gatvėse“, - sako Europos bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvoje Draudimo departamento direktorius Tomas Nenartavičius. O remiantis Regitros duomenimis nuo 2011 metų Lietuvoje buvo užregistruoti net 350 tokių automobilių. Vadinasi, lietuviai atsižvelgia į elektromobilių nešama naudą. Todėl kyla klausimas, kaip Lietuva prisideda prie šios skatinimo programos ir tikisi, jog elektromobilių skaičius gatvėse augs.
Kaip yra skelbiama Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos - „vykdydama Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo planą, Nacionalinę susisiekimo plėtros 2014–2022 metų programą, Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos dėl alternatyviųjų degalų infrastruktūros diegimo nuostatas, kitus teisės aktus, parengė plano gaires, kurių paskirtis - nustatyti viešosios elektromobilių įkrovimo infrastruktūros plėtros tikslą ir laukiamus rezultatus, viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų įrengimo ir eksploatavimo reikalavimus ir rekomendacijas“. Šis įgyvendinimo planas yra paremtas kompleksinės elektromobilių transporto plėtros galimybių studijos rekomendacijomis, kurias atliko Lietuvos Respublikos ūkio ministerija, Lietuvos Respublikos energetikos ministerija bei Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija.
Atliktas tyrimas numato du scenarijus: Iki 2025 m. 10 % vartotojų įsigyjamų naujų automobilių sudarytų elektromobiliai; ir iki 2025 m. 20 % viso Lietuvos automobilių parko sudarytų elektromobiliai. Kad šie scenarijai pasiteisintų, yra iškeltos šios pagrindinės skatinamosios priemonės:
• Finansinių skatinamųjų instrumentų taikymas;
• Papildomas VDV automobilių naudojimo apmokestinimas, reikšmingas dėl papildomų pajamų generavimo bei susiformavusių naudotojų įpročių keitimo;
• Infrastruktūros diegimas bei nemokamo krovimo elektra galimybę, leisiančius pritraukti elektromobilių gamintojus bei užtikrinti patogumą vartotojams;
• „Minkštosios“ skatinimo priemonės (leidimas nemokamai eksploatuoti viešojo transporto juostą bei nemokamo elektromobilių statymo iniciatyva), kurios veiks kaip stipri paskata būsimiems elektromobilių naudotojams bei tuo pat metu nereikalaus didelių papildomų lėšų įgyvendinimui.
Nemokamas naudojimasis viešojo transporto juosta buvo vienas iš pirminių įgyvendintų planų skatinant naudojimąsi elektromobiliais. Kita priemonė, kuri yra vis labiau akcentuojama ir planuojama įgyvendinimui yra elektromobilių įkrovimo stotelės. Kaip akcentuoja Lietuvos elektromobilių asociacija – „2015 metais Vyriausybė nusprendė, kad reikėtų plėtoti viešąją elektromobilių įkrovimo infrastruktūrą penkiuose daugiausia gyventojų turinčiuose Lietuvos miestuose ir kurortuose, taip pat šalia dviejų transeuropinių kelių“. Tokią infrastruktūros sistemą siūlomą įrengti ir savivaldybėse, kurios turi daugiau kaip 25 tūkst. gyventojų ir daugiau kaip 10 tūkst. automobilių. Šiuo atveju, atkreipiamas dėmesys į šiuos miestus: Kaunas, Klaipėda, Šiauliai, Jonava, Tauragė, Birštonas, Druskininkai, Neringa ir dar keletas kitų. Pasak Lietuvos elektromobilių asociacijos, Susisiekimo ministerija tikisi, kad tai bus įgyvendinta iki 2018 metų pabaigos arba šios įkrovimo stotelės atsiras jau didesnėje dalyje išvardintų miestų. Tam numatoma skirti beveik 1,5 mln. eurų iš Europos regioninės plėtros fondo, savivaldybės privalės prisidėti ne mažiau kaip 15 proc. visų projekto išlaidų.
Europos bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvoje Draudimo departamento direktorius Tomas Nenartavičius taip pat atkreipia dėmesį, kokiais pranašumais gali pasinaudoti elektromobilių savininkai jau šiandien.
Elektromobilius galima įkrauti ir namuose
Kaip jau žino šių transporto priemonių naudotojai, elektromobilis gali nuvažiuoti apie 150 kilometrų su pilnai įkrauta baterija. Vadinasi, įveikus galimą atstumą privalu ieškoti įkrovimo stotelės. Tačiau čia elektromobilis turi pranašumą, jog gali būti pakrautas ir namuose. „Jei važinėjate tik po miestą, to turėtų visiškai užtekti“, - teigia „ERGO Insurance“ atstovas. Vis dėlto, kuo toliau, tuo labiau daugėja elektromobilių degalinių tinklo plėtra (tai parodo ir elektromobilių skatinimo planas savivaldybėse). O per praėjusius metus šių stotelių skaičius augo daugiau kaip du kartus - nuo 10 įkrovimo stotelių iki 27.
Nereikia stovėti spūstyse
Nemaža dalis Europos šalių skatina elektromobilių įsigijimą. Kaip pavyzdžiui: Vokietija, skatina šių transporto priemonių įsigijimą siūlydama dalį automobilio kainos subsidijuoti pirkėjams pasiryžusiems įsigyti elektromobilį. Vidutiniškai vienam automobiliui įsigyti skiriama 4 tūkst. Eurų subsidija. Lietuvoje tokia finansinė priemonė kol kas yra nepateikiama, tačiau yra suteikiamos tokios lengvatos, kaip naudojimasis viešojo transporto juostomis ir nepakliūti į transporto kamščius piko valandomis.
Draudžiantis įgyjamas pranašumas
Visi transporto priemonių savininkai žino, jog visus automobilius privaloma apdrausti, lygiai taip pat ir elektromobilius reikia drausti privalomuoju transporto priemonių valdytojų (vairuotojų) civilinės atsakomybės draudimu. Draudikai pastebi, jog nors elektromobiliai yra santykinai brangesni nei įprasti automobiliai, tačiau jų patiriama žala gali būti mažesnė. Taip yra todėl, kad šie automobiliai turi mažiau dalių, kurios gali būti pažeistos (Elektromobilyje nerasite generatoriaus, sankabos, radiatoriaus, kuro siurblių ar žvakių). „Elektromobilio Kasko draudimo rizika vertinama priklausomai nuo vairuotojo rizikos duomenų ir nuo automobilio techninių parametrų. Draudimo sąlygos priklauso ir nuo remonto įkainių bei detalių kainos. Dar vienas faktorius – vagystės rizika. Čia elektromobilių savininkai turi pranašumą, nes dėl rinkos mažumo tokių automobilių vagystės rizika yra labai maža, tad šis faktorius ir reikšmingai veikia galutinę draudimo kainą“, – teigia T. Nenartavičius.
Nemokamas automobilių statymas
Kitaip nei paprastiems automobiliams, elektromobiliams yra suteikiama galimybė naudotis parkavimo rinkliavų lengvata - teise nemokėti parkavimo rinkliavos mokesčio. Svarbu pabrėžti, jog dėl taikomos lengvatos reikia domėtis konkrečioje savivaldybėje arba jos skelbiamame tinklalapyje, kadangi kiekviena savivaldybė turi nustatytą tvarką parkavimo rinkliavų lengvatų išdavimui. Vilniuje – leidimas yra išduodamas SĮ “Susisiekimo paslaugos” klientų aptarnavimo centre. Svarbu atkreipti dėmesį, jog nemokamo elektromobilio parkavimo ir kitos lengvatos netaikomos hibridiniams automobiliams ir elektromobiliams registruotiems ne Lietuvos Respublikoje.
Asmeninis ir visuomenės pasitenkinimas
„Žmonės, kurie renkasi elektromobilius galvoja ne tik apie patogumą, bet ir kitus – visų pirma apie aplinką ir aplinkinius. Galima daryti prielaidą, kad tokie vairuotojai yra drausmingesni, o tai sumažina elektromobiliams priskiriamą draudimo rizikos kategoriją“, – pastebi „ERGO Insurance“ Lietuvoje ekspertas. Vadinasi, elektromobilius dažniausiai renkasi modernūs ir sąmoningi gyventojai, kuriems yra svarbus aplinkos, kurioje gyvena, išsaugojimas ir skelbiamos ekologiškos idėjos.
Priešingai nei tradicinis degalais varomas automobilis, elektromobilis nereikalauja pastovių investicijų. Šios transporto priemonės nėra tokios „lepios“ priežiūrai, mažiau išlaidų dėl kuro, tausoja aplinką ir gamtą. Tad apibendrinant galime tik pastebėti – užtenka tik prisiminti kiek rūpesčių kelia įprastinio automobilio priežiūra. Ir tik dėlto, kad „išsiilgęs“ ypatingo dėmesio, pastarasis nekrėstų netikėtų ir nemalonių pokštų kelyje.