Ekspertų nuomonė: kodėl verta rinktis elektromobilį?
Statistika rodo, kad elektromobilių mūsų šalyje nuolat daugėja. 2021 metais Lietuvoje buvo įregistruota pustrečio tūkstančio M1 klasės grynųjų elektromobilių, t.y. beveik dvigubai daugiau nei 2020 metais. Kol kas šie skaičiai yra labai maži palyginus su motorinių transporto priemonių kiekiu. Dyzelinu varomų tos pačios M1 klasės automobilių šalyje yra virš 1 mln. Ekspertai sako, kad nieko nedarant aplinką labiau tausojančių automobilių skaičius Lietuvoje sparčiai nekils. Siekiant paskatinti lietuvius persėsti prie elektromobilių vairo, būtina pasiūlyti motyvacinių priemonių.
Svarbiausia – elektromobilio įveikiamas atstumas
Pagrindinis kriterijus vairuotojams, kurie svarsto apie elektromobilio įsigijimą, kiek kilometrų galima įveikti be papildomo įkrovimo. Elektromobilių ekspertas Dainius Jakas atskleidžia, kad dažniausiai lietuviai teiraujasi – ar elektromobiliu galės pasiekti Palangą.
Nuvažiuojamas atstumas itin svarbus aspektas norintiems nusipirkti elektromobilį. D. Jakas teigia, kad naujausi elektromobiliai be papildomo įkrovimo gali nuvažiuoti iki 400 km, todėl kelionė į Palangą yra lengvai įveikiama. Jis priduria, kad šiame pajūrio mieste tėra dvi viešai prieinamos įkrovimo stotelės.
Elektromobilių įkrovimo stotelės sukelia rūpesčių ne tik keliaujantiems į Palangą, bet ir gyvenantiems didmiesčiuose. Daugiabučių gyventojai elektromobilius galėtų vairuoti tik tuo atveju, jei įkrovimo vietą turėtų jų darbovietė. Antraip, automobilį reikėtų palikti bent kilometro atstumu nuo namų.
Naudoti elektromobiliai taip pat paklausūs, nes dalis lietuvių juos renkasi dėl palankesnės kainos. Verta prisiminti, kad naudotų elektromobilių nuvažiuojamas atstumas be papildomos įkrovos yra mažesnis. teigia „Compensa Vienna Insurance Group“ Savanoriškų standartinių draudimo produktų grupės vadovas Audrius Kikutis atskleidžia, kad senesni elektromobiliai turi būti dažniau įkraunami, todėl įkrovimo stotelių skaičius yra gan aktualus svarstant elektromobilio įsigijimą. Be to, norėdama prisidėti prie infrastruktūros problemos sprendimo, draudimo bendrovė taiko draudimo apsaugą ne tik elektromobiliams, bet ir įkrovimo stotelėms, jei jos įrengtos nuosavuose namuose.
Ekonominės naudos mažai
Automobilio kaina taip pat turi įtakos, nes elektromobiliai šiuo metu yra ženkliai brangesni. Pavyzdžiui, „Hyundai KONA“ automobiliai, kurie yra varomi benzinu, kainuoja apie 20 tūkst., o elektromobilio kaina siekia 40 tūkst. Nepaisant to, kad perkant elektromobilį siūloma 5 tūkst. eurų parama, vis tiek išlieka net 15 tūkst. eurų skirtumas.
Nėra garantijos, kad ši suma ekonomiškai atsipirks net ir turint įkrovimo stotelę namuose. Elektros kainos kyla į neregėtas aukštumas, todėl ekonominės naudos artimiausiu metu tikėtis neverta. Vertinant elektromobilio eksploataciją ir aptarnavimą, išlaidų bus mažiau, todėl net ir po penkių metų elektromobilį bus galima parduoti brangiau nei dyzelinį ar benzininį. Anot D. Jako, tokiu atveju, elektromobilis tikrai atsipirktų ir būtų pigesnis pasirinkimas.
Jis teigia, kad dalį gyventojų rinktis elektromobilį galėtų paskatinti papildomi patogumai, Tarkim, galimybė važiuoti autobusams skirta eismo juosta, ypač piko metu. Patogi infrastruktūra, taip pat motyvuotų, bet įrengti infrastruktūrą ir ją eksploatuoti nėra pigu. Ekspertas mano, kad įrengus mokamą infrastruktūrą, kurios kaina bus didesnė, nei kelionė dyzeliu ar benzinu varomu automobiliu, daugelis Lietuvos gyventojų net nesvarstys galimybės įsigyti elektromobilį.
Svarbiausias kriterijus – patogumas
Patogumas yra svarbiausia paskata įsigyti automobilį. Elektromobiliais žmonės susidomi tada, kai įprasti automobiliai tampa ne tik brangesni, bet ir mažiau patogūs.
D. Jakas pasakoja, kad Prancūzijoje elektromobilių kainos yra žemesnės. Įsigyjant įprastą automobilį vairuotojai priversti mokėti didelius mokesčius, kurie siekia iki 20 tūkst. eurų virš kainos. Tuo tarpu, perkantiems elektromobilį skiriama beveik 10 tūkst. eurų parama. Papildomi mokesčiai įprastiems automobiliams bei patogesnės paslaugos elektromobiliams iš tiesų gali padidinti pastarųjų pardavimus.
Potencialūs pirkėjai nori žinoti ir apie susijusias paslaugas, pavyzdžiui, elektromobilių remonto ir draudimo galimybėmis. A. Kikutis patikina, kad iki šiol elektromobiliai buvo draudžiami tomis pačiomis sąlygomis kaip ir transporto priemonės su vidaus degimo varikliu. Tačiau dabar atsižvelgiama į elektromobilių specifiką, todėl jiems taikomos išskirtinės sąlygos.
Prireikus pagalbos kelyje, elektromobiliai būna nugabenami iki artimiausios pakrovimo stotelės. Kai kuriais atvejais netgi parūpinama specializuota įranga, kuri gali įkrauti elektromobilį tiek, kad juo galima būtų nuvažiuoti iki artimiausios įkrovimo stotelės. Elektromobiliams taikomi kitokie nusidėvėjimo skaičiavimo normatyvus nei automobiliams su vidaus degimo varikliais, kadangi atsižvelgiama į ilgesnį jų nusidėvėjimo laiką. Remonto atveju savininkai gauna pakaitinį automobilį, kuris irgi varomas elektra.
D. Jakas pabrėžia, kad elektromobiliams taikomos draudimo sąlygos gali itin motyvuoti tokio automobilio įsigijimą. Jungtinėje Karalystėje suteikiama galimybė išsinuomoti bateriją elektromobiliams. Įsigijus tokią paslaugą, priklauso ir pagalba kelyje, jei išsikrauna baterija. Ekspertas teigia, kad panašios paslaugos mūsų šalyje taip pat taptu rimta priežastimi dažniau rinktis elektromobilius.
Parengta pagal ADB "Compensa Vienna Insurance Group" informaciją