Ekspertai dalijasi išmintimi: kaip pasiruošti vis netikėtai užklumpančiai žiemai?
Šiltosios rudens dienos su vasarą primenančiais orais baigėsi. Galima pastebėti, jog oras keičiasi gana greitai. Trumpą rudeninį laikotarpį keičia žiemai būdingi orai, kai naktimis temperatūra kartais nukrenta žemiau nulio. Nors vairuotojai dažnai juokauja, kad „žiema ir vėl nustebina eismo dalyvius“, neretai būna nepatenkinti pirmuoju sniegu ar ledu ant kelio. Kad ledas ant kelio ar pirmosios snaigės džiugintų be rūpesčių, verta tinkamai pasiruošti.
Ar artėjant šaltukui reikia pasikeisti tik padangas?
Dauguma besiruošdami žiemos sezonui žino, kad artėja laikas pasikeisti vasarines padangas žieminėmis, tačiau ar tai viskas, ko reikia, besiruošiant saugiai važinėti žiemą? BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis pasakoja, kad „prieš žiemos sezoną pasikeisti vasarines padangas į žiemines – įprasta praktika, kurios vairuotojai laikosi pakankamai drausmingai. Kiek sunkiau prisiminti, kad vyraujant žiemiškiems orams reikia keisti ne tik padangas, bet ir savo vairavimo įpročius. Taip pat derėtų nepamiršti valytuvų būklės. Patikrinti, ar automobilio naudojami skysčiai, kaip langų apiplovimo skystis, yra tinkamas žiemos sezonui. Reikia patikrinti, ar dega visos lemputės ir ar žibintai yra tinkamai sureguliuoti, kad matytumėte kur važiuojate ir kitų neakintumėte. Iš pirmo žvilgsnio, tai gana paprasti dalykai, tačiau pamiršus tuo pasirūpinti, kelionė gali tapti ne tik nepatogi, bet ir rizikinga“.
Ar automobiliai pritaikyti žiemos sezonui?
„Vilnius Tech“ Transporto inžinerijos fakulteto profesorius Vidas Žuraulis tvirtina, kad šiuolaikiniai automobiliai vienodai gerai pritaikyti tiek žiemos, tiek vasaros eismui. Todėl vairuotojams reikia rūpintis savo transporto priemonės paruošimu oro permainoms, tačiau minimaliai: „ypatingų darbų, be padangų, vieno-kito skysčio pakeitimo ir valytuvų priežiūros prieš žiemą nėra. Bet jei transporto priemonės savininkas nori labiau pasiruošti ir apsaugoti automobilį nuo žiemos poveikių – drėgmės, druskos, sniego, purvo ir kitų dalykų – parengiamųjų darbų sąrašą galima išplėsti. Pavyzdžiui, besirūpinantiems automobilio kėbulo būkle vertėtų atnaujinti antikorozinį padengimą, daugiau dėmesio kreipti į kėbulo priežiūrą, vaškavimą“.
Ekspertas teigia, kad elektromobiliams ir automobiliams su vidaus degimo varikliu galioja vienodas pasirengimo žiemos sezonui instrukcijų ir patarimų rinkinys. Tik elektromobilių savininkai turėtų papildomai įvertinti, kad šaltuoju metų laiku šiek tiek sumažės vienu akumuliatoriaus įkrovimu nuvažiuojamas atstumas. Į tai reikia atkreipti dėmesį planuojant maršrutus ir numatant sustojimus akumuliatorių įkrovimo stotelėse.
Užvedimo laidai turėtų atsirasti kiekvieno bagažinėje
Užvedimo laidus žiemą rekomenduojama laikyti bagažinėje, jei išsikrautų akumuliatorius arba dėl šalto oro nepavyktų užvesti variklio. Tačiau mokslininkas perspėjo, kad tokiu būdu užvesdami automobilį vairuotojai turi būti labai atidūs ir laikytis teisingos sekos, nes šiuolaikiniuose automobiliuose gausu įtampos šuolių jautrios elektronikos.
A. Žiukelis taip pat ragina imtis prevencijos, kad nereikėtų kviestis pagalbos su užvedimo laidu rankoje: „Prieš atvėstant orams verta pasitikrinti automobilio elektros instaliaciją – ar tinkamai veikia generatorius, ar ne paskutines dienas skaičiuoja akumuliatorius. Mat vasarą nepakankamai kraunančio generatoriaus ar krūvio nebelaikančio akumuliatoriaus trūkumų galime ir nepastebėti, bėdos išlenda tik paspaudus šalčiams“, – ragina BTA ekspertas.
Mokslininkas toliau dalijasi savo išmintimi, į kurią turėtų dėmesį atkreipti kiekvienas eismo dalyvis: „taip pat nepakenktų bagažinėje turėti virvę, tempimo lyną. Žiemą pasitaiko situacijų, kai dėl sniego ar plikledžio sunku pajudėti iš vietos. Kai kuriose situacijose gali išgelbėti ir sauja smėlio – ypač jei važiuojama žiemiškais kaimo keliukais. Kartu būtų naudinga turėti ir kastuvą sniegui nusikasti. Šaltuoju sezonu nepamainomos ir šluotelės sniegui nuvalyti bei stiklo gramdymo priemonės. Tiesa, šiais laikais krypstama prie purškiamų langų atitirpinimo priemonių – su jomis ir vargo mažiau, ir stiklui žala nedaroma, ypač jei ant stiklo yra ne tik ledo, bet ir smėlio“.
Kodėl žiemą reikia vairuoti itin atsargiai?
Vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova ragina ne tik techniškai paruošti automobilį žiemos iššūkiams, bet ir paruošti patį vairuotoją. Mat važiuojant slidžiais, prastai nuvalytais keliais reikia ypatingo budrumo: „žmonės perdėtai pasitiki savo automobiliais ir galvoja, kad jei įsigijo naują transporto priemonę, tai nusipirko ir fizikos dėsnius. Deja, ne. Praėjusiais metais, kai buvo didžiausias snygis, o iškart po jo – stiprus plikledis, buvau eismo įvykio liudininkė. Naujutėlio miesto visureigio vairuotojas nesuvaldė automobilio, išvažiavo į priešingą eismo juostą ir kaktomuša susidūrė su sunkvežimiu. Sustojau patikrinti, ar kam reikia pagalbos – laimei, niekas nesusižalojo. Tuomet paklausiau vairuotojo, kas nutiko, kodėl jis taip vairavo tame vingyje. Jis paaiškino, kad pasikliovė savo mašina ir galvojo, kad išlaviruos“.
Ji pati kaskart važiuodama tikrina lauko temperatūrą, nes tai rodo galimus pavojus. Išvažiuodama iš kiemo instruktorė įvertina, ar automobilis nėra apšalęs, ar nuo kelio nuvalyti lapai. Verta atminti kelias slidus ne tik dėl plikos žemės, bet ir dėl to, kad kelias nusėtas lapais. Olga Židovlenkova taip pat atkreipia dėmesį į žiemos greitį ribojančių kelio ženklų vertinimą: „Maksimalus leistinas greitis yra skirtas važiavimui optimaliomis sąlygomis. Nors autostradose šią ribą žiemą sumažina kelių eismo taisyklės, kituose keliuose tenka kliautis vairuotojų sąmoningumu ir tinkamu situacijos vertinimu. Priklausomai nuo realių oro sąlygų saugus greitis gali būti 10-20 km/val. žemesnis už leistiną. Kartais netgi tenka priimti logišką sprendimą sustoti šalikelėje ir praleisti kitus eismo dalyvius, o praleidus srautą išjudėti sau tinkamu greičiu“.
BTA ekspertas A. Žiukelis primena, kad kelyje turime išlikti būdrus, o vasarines padangas verta palikti vasaros sezonui dėl saugumo ir galimų baudų. Atminkite, kad nuo lapkričio iki balandžio pradžios į eismo įvykį patekus su netinkamomis (t.y. vasarinėmis) padangomis, jei įvykis nutiko būtent dėl netinkamo padangų pasirinkimo, draudimo bendrovės gali net ir iš apsidraudusio vairuotojo – įvykio kaltininko – išieškoti žalą, padarytą kitai transporto priemonei.
Parengta pagal „BTA Baltic Insurance Company“ filialo Lietuvoje informaciją