Dažnėjantys susidūrimai su viešuoju transportu: kokių taisyklių nepaiso vairuotojai?
Viešasis transportas – ne tik matomas kasdien, bet ir turintis tam tikrų taisyklių. Jų privalo paisyti visi eismo dalyviai. Apmaudu, tačiau ne visi ir ne visada prisimena šias taisykles, tad nelaimių kelyje išvengti nepavyksta. Skaičiuojama, kad kiekvieną mėnesį fiksuojama iki keliasdešimt eismo įvykių susijusių su viešojo transporto priemonėmis. „Lietuvos draudimo“ bendrovė 2022 m. nuo sausio iki lapkričio išmokėjo virš 255 tūkst. eurų kompensuoti nuostolius, patirtus per susidūrimus su autobusu ar troleibusu.
Įvykių nuolat daugėja
„Lietuvos draudimo“ duomenimis 2022 metais per pirmus dešimt mėnesius susidūrimų su viešuoju transportu, lyginant su 2021 metų tuo pačiu laikotarpiu, padidėjo trečdaliu. Manoma, kad tokių įvykių skaičius tik didės, ypač tamsiuoju metų laiku. Dėl ekonominės padėties gatvės yra mažiau apšviestos, todėl tai irgi prisideda prie eismo įvykių skaičiaus augimo.
Artūras Juodeikis, „Lietuvos draudimo“ Žalų departamento vadovas, pastebi, kad nepaisant išaugusio susidūrimų skaičiaus, išmokėtų kompensacijų suma buvo mažesnė palyginus su tuo pačiu laikotarpiu ankstesniais metais. Jis atskleidžia, kad 2022 metais daugiausia nelaimingų įvykių, susijusių su viešuoju transportu, fiksuota Kaune.
Ekspertas patikslina, kad šiame didmiestyje įvyksta apie 37 proc. nelaimių keliuose. Sostinė yra antroje vietoje ir ten fiksuojama 32 proc. automobilių susidūrimų su viešuoju transportu. Pažymėtina, kad šiuose miestuose tokių įvykių skaičius 2022 m. padidėjo. Klaipėdoje nelaimingų nutikimų su viešuoju transportu fiksuojama kone per pus mažiau ir sudaro tik 18 proc. visų eismo įvykių.
Kuo ypatingos A ir A+ juostos?
„Lietuvos draudimo“ Žalų departamento vadovas pabrėžia Kelių eismo taisyklių (KET) svarbą ir primena, kad nuo 2022 m. birželio 1 dienos įvyko pakeitimų – atsirado dviejų tipų eismo juostos skirtos maršrutiniam transportui. Dažnai vairuotojai, bandydami sutaupyti laiko, ypač piko valandomis, nesilaiko KET ir važiuoja maršrutiniam transportui skirta juosta. Tokiu atveju, ne tik gresia baudos, bet ir didėja pavojingų situacijų rizika.
Pastebima, kad Policija skiria daug dėmesio KET užtikrinimui ir neretai organizuoja reidus A juostos pažeidėjams. Tad A. Juodeikis ragina vairuojančiuosius nepiktnaudžiauti ir nepažeidinėti Kelių eismo taisyklių.
Taisyklių laikytis privalu visiems eismo dalyviams
„Lietuvos draudimo“ atstovas pabrėžia, kad pagrindinė taisyklė, kurią reikia įsidėmėti yra ta, maršrutinis transportas, kuris pradeda važiuoti iš pažymėtos stotelės, turi būti praleistas. Pasitaiko, kad vairuotojai nepraleidžia iš stotelės išvažiuojančio autobuso, o tai neretai sukelia eismo įvykius. Jų metu patiriama tiek rimtų, tiek ir smulkesnių nuostolių dėl apgadintos transporto priemonės.
Nemažiau svarbu ir viešojo transporto vairuotojams nepamiršti įjungti posūkio signalą prieš pajudant iš stotelės. Be to, būtina įsitikinti, kad kiti eismo dalyviai juos mato ir yra pasiruošę praleisti.
Manevravimas ir saugaus atstumo išlaikymas
Draudimo ekspertas atkreipia dėmesį, kad reikia būti labai atsargiems siauruose kelio ruožuose. Būtent ten kyla eismo nelaimių rizika, kai autobuso ar troleibuso vairuotojai bando manevruoti į kairę arba į dešinę.
A. Juodeikis pateikia dažniausias priežastis, dėl kurių nutinka eismo įvykiai: STOP ženklo ir linijos nepaisymas, sustojimas per arti sankryžų susikirtimų nei nurodyta ženkluose, ypač piko metu ir pan.
Jis akcentuoja, kad būtina laikytis saugaus atstumo nuo priekyje važiuojančių viešojo transporto priemonių. Tai padės išvengti susidūrimų, kai staigaus stabdymo metu iš galo per arti važiuojantis automobilis gali nespėti sureaguoti.
„Lietuvos draudimo“ atstovas priduria, kad tokie susidūrimai neretai gali turėti skaudžių pasekmių, nes tiek autobuso, tiek troleibuso kėbulo galinė dalis yra itin plokščia. Saugus atstumas tampa ypač aktualus šaltuoju laikotarpiu, kai keliai būna slidūs. Didesnio atstumo išlaikymas neabejotinai padės sumažinti nelaimės kelyje riziką.
Vertėtų prisiminti, kad viešuoju transportu naudojasi daug žmonių, todėl bet kokioje sudėtingesnėje situacijoje jie gali susižaloti. Net ir neįvykus eismo įvykiui, bet staigiai stabdant, keleiviai gali patirti traumų. A. Juodeikis pabrėžia, kad ypač svarbu būti atsargiems šalia geltonųjų autobusiukų, kurie veža vaikus.
Vairavimo kultūros svarba
Draudimo eksperto pastebėjimu, nemaža dalis autoįvykių nutinka persirikiavimo tarp eismo juostų metu arba žiedinėse sankryžose. Taip pat ten, kur viešasis transportas sulėtėja ar pagreitėja pasitaikius kliūčiai ar keičiant eismo liniją, nes tai sukelia papildomų sunkumų kitiems eismo dalyviams. Klaidinga manyti, kad autobusai ir troleibusai yra lėti ir nemanevringi, nes būna ir greitai važiuojančių viešojo transporto priemonių.
A.Juodeikis reziumuoja, kad esminis dalykas yra laikytis KET, būti kantriems kelyje bei išlaikyti pagarbą visiems eismo dalyviams, nes tai sumažina pavojingų situacijų tikimybę. Vairavimo kultūra bei abipusis supratimas užima itin svarbią vietą siekiant užtikrinti saugumą keliuose.
Parengta pagal AB "Lietuvos draudimas" informaciją